Friday, June 12, 2009

Melancong Ke Medan










Pada 2 - 5 Jun yang lepas, sebahagian warga SK Kalumpang dan SMK Syed Mansor telah melancong ke Medan menggunakan pakej 4 hari 3 malam yang dikendalikan oleh Nusa Leisure Travels Sdn. Bhd. Percutian ini memang amat berbaloi dan kami sangat-sangat berpuas hati dengan service yang diberi. Saya cadangkan kalau nak melancong elok ambil yang pakej sebab destinasi dan tempat makan sudah ditetapkan.

Hari Pertama - Jejak je kaki, kami disambut oleh pemandu pelancong, Mas Aswar (Ya ibu-ibu, bapak-bapak...). Dia ni memang kelakar orangnya. Tak kering gusi sepanjang di Medan. Sampai je kat Medan kami ronda-ronda bandar Medan. Memang trafik mereka sesak, hon sentiasa berbunyi....pon,pon,pin,pin. Kalau kat Malaysia memang bergaduh punya. Tapi mereka membunyikan hon sebab nak minta laluan. Ianya sesuatu yang biasa di Indonesia. Kemudiannya kami dibawa bermalam di Hotel Asean International (4 *). Makan malam di situ.

Hari Kedua - Kami dibawa ke Istana Maimun. Makan tengah hari di Restoran Simpang Tiga (masakan minang...sedap). Kemudian meneruskan perjalanan ke Tasik Danau Toba. Jalan hendak ke Danau Toba lebih bengkang-bengkok daripada ke Cameron Highland. Jalannya berhampiran dengan gaung. Gayat ada, takutpun ada tapi apabila sampai ke kawasan Tasik Toba, kegayatanpun hilang apabila melihat pemandangan yang sungguh indah yang sukar diungkap dengan kata-kata. Kami makan malam dan bermalam di Danau Toba Cottage International (not bad).

Hari Ketiga - Selepas sarapan kami dibawa ke Pulau Samosir (kawasan kaum Batak Toba) untuk melihat perkampungan Raja Batak pada masa dulu menggunakan feri, siap karaoke lagi. Mas Aswar menceritakan amalan kaum Batak Toba pada masa dahulu. Selepas membeli-belah kami meneruskan perjalanan ke Berastagi yang terletaknya air terjun Sipiso-piso. Pemandangan yang menghadap Tasik Danau Toba amat mengasyikkan. Seterusnya kami dibawa ke Parapat dan bermalam di Hotel Grand Mutiara (rasanya 5*). Wow! Hotelnya memang cantik. Udaranya yang amat sejuk ketika angin bertiup menyebabkan saya tidak mampu berada lama di luar.

Hari Keempat - Kami bersiap-siap untuk ke destinasi seterusnya iaitu aktiviti shopping di Pasar Ikan. Bukan sahaja di Pasar Ikan dan Medan Mall, kami juga dibawa ke kedai-kedai menjual kain batik, telekung dan sebagainya. Walaupun matawang kita lagi tinggi daripada Indonesia, kalau ditambah tolak, didarab bahagi, lebih kurang sama je... 100,000 rupiah bersamaan dengan RM35.00 duit kita. Kami mengakhiri percutian di Medan dengan bergerak ke Polonia Airport pada jam 6 petang. Flight dijangka pukul 9.30 malam tapi delay 1 jam. Kami sampai di LCCT lebih kurang 12.00 tengah malam. Sampai di Kalumpang 3.00 pagi. Amat memenatkan tetapi sangat berbaloi.

Tahun depan katanya nak ke Bali pula, nak join lagi lah. Rugi kalau tak ikut. Peluang bukan datang selalu.

7 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum, saya juga berminat untuk membawa geng2 saya ke Medan. Boleh Pn. kirimkan kepada saya alamat Nusa Leisure Travels Sdn. Bhd.
Sekian, terima kasih.

scoreA said...

salam kak, nak tya..brapa ea harga pakej yg akak amik per person? TQ

Ra1m1 said...

Terima kasih kak di atas post ni. Bercadang nak ke sana ujung tahun ni.

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



RinduRasulullahSAW said...
This comment has been removed by the author.
RinduRasulullahSAW said...

salam , kita ada buat pakej Melancong ke Medan, hanya termurah di sini, tiada tempat lain. Berpengalaman menguruskan beratus ratus trip ke Medan-Danautoba-Berastagi

insyirah 017 5367426
emel: melancongmurahbaloi@gmail.com
instagram : melancong_murah_baloi

@jonggi-turnip said...

pelancongan yang seronok